perjantai 22. elokuuta 2008

Microsoft Habu



Microsoft Habu tai oikeastaa razer habu koska hiiressä ei ole muuta microsoftia kuin sen logo.
Hiiri on siis täysin razerin käsialaa joka näkyy esim siinä ettei microsoft tarjoa sivustoillaan ajureita hiireen vaan ne täytyy hakea razerin sivustolta.

Hiiri on suunniteltu normaalia isomalle kädelle (tai onkos mikään pelihiiri yleensä pieni?)
hiiressä on 4 pikanäppäntä 2 sivulla ja 2 rullan takana jotka ovat oletusasetuksena DPI vaihto nappulat mutta ne voi muutta normaaleiksi pikanappuloiksi jos haluaa. hiiren rullaa voi myös painaa alapäin jossa on siis vielä yksi nappi rulla on portaallinen. Hiiren sivupikanäppäimet voi myös vaihtaa mukana joko pienempiin ja lähellä tai isompiin ja kauenpana.

Hiiressä on 2000DPI laser sensori silmäsuojalla joten et voi vahingoittaa silmiäsi sillä. Hiiri luistaa alustalla tasaisesti ja on sopivan painava vaihdettavia painoja tässä hiiressä ei ole.
Vasen ja oikea hiiren näppäin ovat lähes puolet hiirestä joten painaminen onnistuu helposti hiiren muotoilu on kallellaan oikeaan ja on lähes täydellinen (minulle) ehkä ylintä kohtaa olisi voinut laskea hieman alemmas.

Hiiressä on myös siniset ledt rullassa ja hiiren reunoissa ja ne saa erikseen pois päältä eli joko rulla on päällä ja reuna palaa tai toisinpäin tai kokonaan pimeänä. Dpi asetuksen menee 400-->800-->1600-->200 ja hertsit 125-->500-->1000


Tiivistyksenä Pelikäyttöön suunnattu hiiri hyvällä tuntumalla pikanapeilla ja hienoilla valoilla.


+valot
+tuntuma
+paljon pikanappeja
+tarkkuus
+laser tekniikka
+dpi vaihto suoraan hiirestä

-ei sovi pienikätisille
-microsoftin logo hiiressä
-turhan pitkälle ulottuvat napit



torstai 21. elokuuta 2008

Logitech G15 Blue







Logitech G15 on "pelaajille" tarkoitettu näppis monipuolisilla toimin noilla. Siinä on 9x3,5 cm "Gamepanel" näyttö
joka ei kylläkään ole mikään tarkkuus hirmu mutta ihan kelpo kaikenlaiseen.
Näppäimistössä on myös 2 usb 1.1 porttia esim hiirille tai muille vähän kaistaa tarvitseville laitteille. Näppäimistön pohjassa on myös johtokourut USB johdoille tai mikse vaikka kuulokejohdolle yksi kouru tulee ulos edestä ja toinen oikealta puolelta joten vasenkätisiä ei ole huomioitu.

Näppäimistössä on myös 18 täysin ohjelmoitavissa olevaa pikanäppäintä joita kutsutaan makroiksi pikanäppäimille on myös 3 erillistä muistipankkia eli tavallaan pikanäppäimiä on 54 joka on mielestäni jo vähän naurettavan paljon itse keksin käyttöä vain 12 näppäimelle nappien ohjeilmoiminen tapahtuu joko ajurin kautta tai käyttämällä "quick macro recorder" nappia jolla voi ohjelmoida napin vaikka kesken pelin.

näppäimistössä on myös peli ja normaali moodi nappula joka kytkee windows nappulan pois käytöstä tämä on mielestäni näppäimistön paras ominaisuus koska joskus tulee hipaistua kesken pelin windows näppäintä jolloin käynnistää valikko avautuu.

Näppäimistön mediasäätimet ovat mielestäni hyvin tehty varsinkin voluumi joka on pyöritettävä rulla eikä ylös ja alas nappulat kuten näppäimistöissä yleensä muut media näppäimet ovat toista/paussi, mute näppäin, seuraava raita , edellinen raita, ja stop nappula. Näytöllä on myös omat 4 nappia joilla voi ohjata erilaisia toimintoja näytössä joita saa netistä näytössä olevia ohjelmia kutsutaan "appleteiksi" näytön saa myös alas jollei sitä tarvitse tai kuljetuksen ajaksi.

Näppäimistön näppäimet ovat myös valaistu sinisellä joka on kätevä ominaisuus pimeässä käytettäessä ja kirkkausasteita on 3 Himmeä-->kirkas-->pois Näytön taustavalolla on myös sama kirkkaus asetus erikseen.

Kirjoitustuntuma on hyvä koska näppäimet ovat ehkä hiukan tahmeahkot joka on mielestäni hyvä asia ja rannetuki erinomainen. vaikka näppis on ehkä hiukan läppärityylinen eli suhtkoht tasainen ovat napit hiljaiset yhtäaikaa nappeja voi olla pohjassa 6 jonka luulisi riitävän :D.

näppäimistö on myös roiskeen kestävä (tai ainakin niin luvataan) eli näppikselle kaatuva juotava menee näppiksen läpi koska näppäimet ovat ikäänkuin kuopassa jossa on reikiä.

Tiivistyksenä voisin sanoa että Luxus näppistä hakevalle erittäin hyvä päätös hinta on kyllä suolainen (n.80e) näppäimistöstä on myös julkaistu revision 2 malli jossa on oranssit valot ja pienempi ja tarkempi näyttö ja vähemmän pikanäppäimiä.

+Näyttö (kuka tarvii kuka ei)
+tuntuma
+peli moodi
+pikanäppäimet


-hinta
-iso koko
-USB 1.1 portit
-valo ei ylety erikoismerkkeihin

maanantai 26. toukokuuta 2008



Tässä olisi nyt LAN-party projektini tulos. eli ajateltiin pitää kavareiden kanssa LAN-partyt eli tietokoneella pelaamista lähiverkossa. Mutta jotta paikkoja koneille olisi tarpeeksi kehittelin 3 ADSL modeemista pienen "LAN servun". Ajattelin et ei tää voi toimia mut ihme kyllä toimii. 
Pistin vaan piuhoja jotenkin ns järjellä ajateltuna ja se toimi. kaikissa oli netti yhteys ja kaikki oli LAN:issa.
Hei muutan taas kerran blogini ideaa. Eli nyt laitan tänne arvosteluja valokuvia ja "projektejani".

perjantai 16. toukokuuta 2008

A-link blueusbA2 bluetooth sovitin pc:lle


A-linki:n blueusbA2 on kohtuu hintainen (10e) ja pieni bluetooth adapteri USB väylään.
Lähetys teholtaan laite kuuluu class2:seen (noin 10m) vaikka itse olen mennyt paljon kauemmas ja silti on toiminut. Ominaisuuksia laitteessa on erittäin hyvin;

-Fax (vaatii kännykän tai muun tuetun verkossa olevan laitteen)
-Dial Up -LAN
-Sarjaportti
-PIM Synkronointi
-PIM item transfer
-Tiedoston siirto
-Ääni silta
-Kuulokkeet
-Handsfree
-Korkealaatuinen ääni
-Network Access (nettiyhteys kännykän tai vastaavan verkossa oleva tuettu laite)

Laitteen asennus on helppo mukana tulevan cd-levyn:n ja ohjekirjan kanssa ja vistaan ajurit löytyvät helposti valmistajan sivuilta. Maksimi tiedonsiirtonopeus on 3MB minuutissa ja turvallisuudesta huolehtii Autentikointi eli käyttäjän tunnistaminen, pari liitos ja yhteyden salaus.

Itse käyttäminen on helppoa esim tiedoston lähettäminen johonkin laitteekseen on integroitu windowsin käyttöliittymään. Laite yhdistää myös heti sen kantoaluelle tulevaan laite pariin joten mitään vaikeita prosesseja ei tarvita. Laitteessa on myös toiminnasta kertova sininen LED valo joka kertoo siirtääkö laite tietoa vai onko se valmiustilassa.
Tiivistyksenä voisi sanoa että perus usb bluetooth sovitin erittäin hyvään hintaan.
Esite

+pieni koko
+halpa hinta
-muovipinta naarmuuntuu helposti
-vistan ajurien asennus

torstai 15. toukokuuta 2008

Nokia 6233 musta




Nokia 6233 on perus nokialainen hyvällä tuntumalla ja selkeällä käyttöliittymällä.
Nokia 6233:ssa on 2 stereo kaiutinta (Nokia mainostaa 3D-surround mitä itse vähän ihmettelen) ,mutta vääntöä äänipuolella todellakin on. Kun olen ääniä kavereiden kanssa vertaillut ,niin kyllä 2 kaiuttimesta hönkää lähtee puhelimeksi aikasta lailla. Myös 2 megapixelin kamera kuuluu kyseiseen kapulaan. kuvan max resoluutio on 1600x1200 ja videon 640x480 ja videota saa otettua niin kauan kuin muistiin menee.

Muistin lisäämiseksi löytyy microsd ,eli transflas korttipaikka joka tukee max 2gb kortteja. Puhelimen pinta ,on valmistettu hyvin kädessä pysyväksi (jotain kumin ja muovin seosta), ja teräs reunat ovat todellakin TERÄSTÄ eikä mitään halpa rautaa ,tai kiiltomuovia. Käyttöjärjestelmä on nokia s40 sarjaa eli selkeä kuten nokialla yleensäkin. Selaus on sujuvaa 262 144 värin QVGA-näyttöllä jonka tarkkuus on 320x240.

6223 tukee useita eri tiedosto formaatteja kuten: jpeg,swf,wav,mp3,aac,midi,mxmf,m4a,txt, eli valikoimaa riittää ja tietenkin java on tuettu. Puhelimen mukana tulee stereonappikuulokkeet jotka ovat ihan hyvät, 16mb microsd kortti,ohjekirja suomeksi ja ruotsiksi,laturi.

HUOM. arvostelu on tehty uusimilla päivityksillä joten vanhemmat järjestelmät ei välttämättä tue joitakin tiedostoja.

+Teräsreuna
+Käytettävyys
-Kiiltävä näyttö
-Ei vaihdettavia kuoria oston jälkeen
-takakuori vaikea saada takaisin

Yhteenvetona voisi sanoa että tuolla hintaluokalla (halvimmillaan 166e suomessa) puhelin on ihan hyvä. tässä vielä linkki nokia sivuille: nokia 6233

Aloitus

Hellou arvostelen tässä blogissa erilaisia tavaroita (lähinnä elektroniikkaa) ja kyllä pari uutistakin voi tänne joutua.